Sneaker Pimps – Студио А

Sneaker Pimps

От  | 

Sneaker Pimps са британска електропоп група формирана в Рединг, Англия, през 1995г. Крис Корнър (Chris Corner) и Лиъм Хауи (Liam Howe), двамата създатели на групата, са бивши диджеи и дългогодишни приятели, които се срещат през 80те, събрани от общия си интерес към музикалните експеримети. Още преди офицално да са формирали групата си, в началото на 90те двамата работят заедно по няколко продукции. ЕР-то Soul of Indiscretion става първи пример на тяхната съвместна работа. Музиката е изцяло инструментална и макар да е все още далече от доста по-сложните композиции, които им предстои да създадат в бъдеще, тя все пак дава идея за посоката им на развитие. Стилът на ЕР-то е ранен вариант на трип-хоп, а използваната комбинация от ударни и акустични фолк звуци е приложена и развита в следващите две подобни продукции – F.R.I.S.K. и World as a Cone.

Скоро Крис и Лиъм осъзнават, че ограниченията на чисто инструменталната музика не са им достатъчни. И двамата са на мнение, че песните са по-въздействащи от който и да било ритъм. Затова те привличат стар приятел от училище, Иън Пикъринг (Ian Pickering) като текстописец и тримата заедно пишат дебютния албум на новосформираната група, за която избират името Sneaker Pimps. Това име идва от една статия на Beastie Boys, в която те обясняват, че са наели специален човек да ги снабдява с класически спортни обувки (sneakers = спортни обувки, маратонки – б.пр.) Освен това в групата са привлечени двама колежански приятели на Крис и Лиъм – Дейвид Уестлейк (David Westlake), джаз барабанист и Джо Уилсън (Joe Wilson), който може да се похвали с доста разнообразни таланти и умения. Вокалните изпълнения са поверени на Кели Дейтън (Kelli Dayton), след като момчетата я чуват да пее в един клуб в родния й Бирмингам.

Така е формиран първият състав на групата, като забавното в случая е, че изглежда всичките й членове са обединени по-скоро от скептичното си недоверие към проекта. Както се оказва, за всички тях началото е по-скоро на шега. Ето защо категоричният успех на Becoming X – техният първи албум издаден през 1996г, е изненада за всички, включително за самите музиканти. Албумът е предшестван от сингъла Roll On, а от общо петте сингъла от този албум най-успешен е 6 Underground, който си остава най-големия хит на групата в САЩ. Албумът е дотолкова успешен, че им позволява незабавно да стартират първото си турне в Щатите, което продължава изумителните 18 месеца. След края му групата осъзнава, че жанрът, в който се изявяват е прекалено популярен и твърде лековат за техния вкус и решават, че им е необходима драстична промяна.

Така те се заемат с продуцирането на втория си албум почти като един вид музикална терапия. Всички заедно споделят програмирането и обработката на песните, а Крис изпява вокалите за демоверсиите, като при това момчетата работят в почти пълна изолация, без намеса отвън. В процеса на работата им скоро става ясно, че именно гласът на Крис е най-подходящ за проекта и така се взема решение да освободят Кели от задълженията й. Раздялата с вокалистката на групата предизвиква смесени реакции към следващите два албума на групата Splinter (1999г) и Bloodsport (2002г). Хората от лейбъла на групата са доста стреснати от внезапното решение, но пък повечето критици са на мнение, че мъжкият вокал е наистина по-подходящ за по-суровите, по-откровени и лични текстове на двата албума и, че тази промяна помага на групата да се отърси от лековатото си поп звучене и да се сдобие с по-дълбок емоционален заряд. Splinter и Bloodsport не повтарят успеха на групата в САЩ, но са по-популярни в Европа, особено със синглите Low Five и Sick.

След издаването на Splinter, Sneaker Pimps известно време свирят в концептуалния клуб Home Taping на лондонския Институт по съвременни изкуства, а след излизането на Bloodsport, до края на 2002г са на турне за промотирането му.

След това групата се заема със записите на демоверсии за следващ албум и през 2003г, дори пускат по European radio предварителни изпълнения на живо на част от новия материал. Става известно даже заглавието, което момчетата обмислят за албума – Recall – макар че като цяло той остава известен с името SP4. За съжаление, този предвиден четвърти албум, така и не е издаден. Според Крис и Лиъм има няколко основни причини за решението им да не използват новите песни за следващ албум на групата. Някои от тях, написани от Крис, изглежда са твърде лични и емоционални и е по-подходащо да видят бял свят като част от соло проект на автора си, а други просто не се оказват на достатъчно високо ниво и самите музиканти не са особено доволни от тях.

Крис действително осъществява идеята си соло проект и издава два албума под името IAMX. Именно в албумитe му Kiss and Swallow (2004г) и Alternative (2006г) влизат повечето песни, първночално предвидени за албум на Sneaker Pimps. Той не е единственият, който работи по свой страничен проект. През 1999г Джо Уилсън създава Trash Money заедно с Крис Тейт (Chris Tate), а освен това участва в изпълнения на живо на Client. Към Trash Money се приъсединява и Дейвид Уестлейк, а Лиъм Хауи прави собствени соло записи под името The Zip. В случаите, когато продуцират други изпълнители, музикантите от Sneaker Pimps се представят с името Line of Flight.

Всъщност, активното занимание на всички членове на групата със соло проекти е причината да не е много ясно, какво е настоящото състояние на Sneaker Pimps. През 2005г групата обявява конкурс, наречен “Give It Another Angle”, в рамките на който фенове на групата ремиксират неизползвани парчета от времето на Becoming X. Идеята е част от тези ремикси да влязат в DVD, което също да съдържа видеоклипове, кадри от изпълнения на живо от времето на Bloodsport, някои Б-страни, както и редки изпълнения. Все още обаче не е ясно дали тази продукция ще бъде реализирана. Първоначално е предвидено да излезе през 2004г, но е отложена и по последни данни трябва да се появи за Коледа 2007г. До средата на ноември, 2007г обаче все още няма потвърждение на тази информация.

Групата е обявила и други свои планове, които се бавят. Например работа по ремастерирани и 5.1 съраудн саунд версии Becoming X и Splinter, които са отложени, заедно с прословутото DVD и излизането им също така е под съмнение.

Освен преработката на стар материал, се знае, че е започнала работа и по следващ нов албум. През 2006г сайтът на групата е обновен, добавени са образи на каквида, развиваща се в пеперуда, както и риф на неизвестна нова песен, но независимо от обещаните новини, те не се появяват. В края на 2006г изтичат седем демоверсии, за които се смята, че са от новия албум (вече известен с името SP5). За тези песни се твърди, че са открити на плейър, който Крис е забравил в някакъв бар в Русия. Песните съдържат непознат женски вокал и са с много по-лек поп звук от предходните продукции. За съжаление, никой от групата не е коментирал този случай, поради което автентичността на демозаписите като песни на Sneaker Pimps остава съмнителна. Така или иначе, дългоочаквания следващ албум е насрочен за излизане през 2008г. При положение обаче че всички членове на групата активно развиват солопроектите си и липсват новини около общата им работа, все още не е сигурно, че такъв албум изобщо ще се появи.

Дискография

Албуми

Becoming X (1996)
Becoming Remixed (1998)
Splinter (1999)
Bloodsport (2002)

Сингли

Tesko Suicide (1996)
Roll On (1996)
6 Underground (1996)
Spin Spin Sugar (1997)
6 Underground (re-issued) (1997)
Spin Spin Sugar (remixes) (1997)
Post Modern Sleaze (1997)
Low Five (1999)
Ten To Twenty (1999)
Sick (2002)
Bloodsport (2002)
Loretta Young Silks (2002)