Архив

Kraftwerk

By  | 

Kraftwerk са германска група, останала в историята с новаторството си в сферата на електронната музика. Класическото звучена на Kraftwerk е смесица между електронни перкусии и басови линии, подплътени с опростени вокали на фона на хармонична мелодия.

В основата на Kraftwerk стоят германците Флориан Шнайдер-Езлебен (Florian Schneider-Esleben) и Ралф Хютер (Ralf Hütter), които първоначално през 1968 г. сформират групата Organisation, преминала две години по-късно в Kraftwerk (от немски – „електроцентрала”). В началото Kraftwerk работят с други музиканти при осъществяване на записите си или по време на изяви на групата. Първите три албума на новосформираната група са минималистични, с подчертано експериментален характер. За реализирането на Kraftwerk (1970), Kraftwerk 2 (1971) и Ralf Und Florian (1973), двамата основатели на групата се впускат в търсене и записване на различни звуци, включително и звука от растежа на брадите им.

Първият комерсиален успех на групата идва с Autobahn (1974) – 22 минутна композиция, представяща пътуване по магистрала. По време на турнето към Autobahn през 1975 г. Kraftwerk официално прерастват в квартет, след като към групата се присъединяват Волфганг Флюр (Wolfgang Flür) и Карл Бартош (Karl Bartos). След пробива с Autobahn, четиримата решават, че е дошло време за промяна и още на следващата година издават Radio-Activity. Заглавието на албума е игра на думи, подсказваща и самото съдържание на песните, а именно всичко свързано с думата радио – радиовълни (Radiowelle), радиоактивност (Uranium; Geiger Counter). Макар и експериментален, Radio-Activity е сравнително по-мелодичен от предишните материали на Kraftwerk. Интересен факт е и използването на човешки глас като инструмент в албума, в който за първи път четиримата музиканти разчитат единствено на електронните инструменти. С Radio-Activity Kraftwerk се превръщат в изцяло електронна група, станала образец за редица музикални стилове.

През 1977 г. Kraftwerk отново постигат успех с албума Trans Europe Express, в който се чуват звуци и метални шумове при движението на влак. В звученето на Trans Europe Express Kraftwerk балансират поравно експерименталната и мелодичната страна на музиката си, също така в албума се споменават имената на Дейвид Бауи (David Bowie) и Иги Поп (Iggy Pop). Бауи дори се опитва да влезе в контакт с групата, но не успява, тъй като Kraftwerk постепенно се откъсват от външния свят, а студиото става като техен дом.

Все по-често музиката на Kraftwerk е определяна като футуристична и роботоподобна и отговорът на групата не закъснява – албумът The Man Machine. От тук нататък на живите изпълнения на групата присъстват неизменно четири механични манекена с лицата на самите музиканти от Kraftwerk. The Man Machine съдържа интригуващи слушателя композиции, сред които и запазената марка на групата – The Robots, а The Model достига челното място в британските класации и става пример за подражание на зараждащия се по това време стил синт-поп. През 1981 г. е издаден Computer World – албумът, определян като първоизточник на техно и хаус теченията в музиката. Албумът ни представя едно въображаемо пътешествие в света на компютрите с песни като Numbers, Computer Love и It’s More Fun To Compute.

Както и други изпълнители, така и Kraftwerk стават жерви на непрекъснато обновяващите се тенденции при електронните интрументи и до края на 80те години издават само два дългосвирещи албума. През 1983 г. е издаден сингълът Tour De France, a през 1986 г. албумът Electric Café. Всъщност Electric Café е бил предвиден за 1983 г. под работно заглавие Technopop, но по ред причини излизането му е отложено. За няколко години групата изчезва от музикалната сцена, докато не напомнят за себе си през 1991 г. с албумът The Mix. Изданието не съдържа нов материал, а ремиксирани варианти на предишни хитове на групата.

През 90те години съставът на Kraftwerk изцяло се променя, след като Волфганг и Карл напускат групата. В следващите години към Kraftwerk са привлечени Хенинг Шмиц (Henning Schmitz) и Фриц Хилперт (Fritz Hilpert), които са част от групата и до днес. След това почти едно десетилетие Kraftwerk имат само няколко живи прояви. През 1999 г. феновете на Kraftwerk са изненадани със сингъла Expo 2000, а през 2003 г.излиза албумът Tour De France Soundtracks, последван от участие на годишните награди на MTV. Две години по-късно е издаден и лайф албумът Minimum–Maximum, записан по време на световното турне на групата през 2004 г. Към днешна дата, феновете на Kraftwerk са в очакване на The Catalogue – бокс сет, който ще включва албумите на групата, издадени в периода 1974-2003.

Дискография
Албуми

Kraftwerk (1970)
Kraftwerk 2 (1972)
Ralf und Florian (1973)
Autobahn (1974)
Radio-Activity (1975)
Trans-Europe Express (1977)
The Man-Machine (1978)
Computer World (1981)
Electric Café (1986)
The Mix (1991)
Tour De France Soundtracks (2003)
Minimum-Maximum (2005)
The Catalogue (TBA)

Сингли

Kohoutek-Kometenmelodie (1973)
Autobahn (1974)
Radioactivity (1975)
Showroom Dummies (1977)
Trans Europe Express (1977)
The Model (1978)
The Robots (1978)
Computer Love (1981)
Computer World (1981)
Pocket Calculator (1981)
Tour De France (1983)
Musique Non Stop (1986)
The Telephone Call (1986)
The Robots (Remixes) (1991)
Radioactivity (Remixes) (1991)
Expo 2000 (1999)
Tour De France 03 (2003)
Aerodynamik (2004)