Архив

Die Krupps

By  | 

Критиците ги титулуват пионери на електронната и индъстриъл музика неред с Kraftwerk и Einsturzende Neubauten, групи като Front 242 и Nitzer Ebb ги посочват сред основните си влияния, а музикалните им идеи се откриват в работата на множество разнообразни по стил групи.

Die Krupps са немска група, основана в Дюселдорф през 1980г от Юрген Енглер (Jürgen Engler) и Ралф Дорпер (Ralf Dörper), която при основаването си се изявява в стил електропънк/ЕВМ. Името на групата означава “Семейство Круп” и е взаимствано от династията Круп, чиито членове са едни от най-големите индустриални магнати на Германия до Войната. Die Krupps са антинацистки настроена група и се предполага, че изборът на име е свързан с ролята на фамилия Круп за въоръжаването на нацистите по време на Втората Световна Война.

В началото на кариерата си, през 80те, групата прави музика, която комбинира синтезатори и метални перкусии. През 1981г те триумфално поставят началото на дискографията си с албума Stahlwerksinfonie, който доста напомня като звучене Einsturzende Neubauten. Албумът и излезлият от него сингъл Wahre Arbeit Wahrer Lohn са обявени съответно за албум и сингъл на седмицата от NME. Последвалият през 1982г втори албум Volle Kraft Voraus комбинира индъстриъл звука на дебютната продукция с електронен ритъм, напомнящ работата на DAF.

През 1985г Die Krupps издават първия си англоезичен албум Entering The Arena, който комбинира вече познатите метални перкусии с мащабна оркестрална аранжировка и по-стандартен синтпоп звук. Тази комбинация предизвиква широк интерес, поради съчетаването на тежка електронна обработка с типично танцувален ритъм. Съвсем закономерно групата се сдобива с широка фен аудитория, която с времето става все по-многобройна и отдадена.

След този трети албум обаче групата прекъсва дейността си за известно време, след като един от членовете й, Ралф Дорпер, напуска, за да се присъедини към Propaganda. Едва през 1989г Die Krupps отново се активизират, като конкретния проект, с който се заемат е преработка на класическия хит на групата Wahre Arbeit, Wahrer Lohn. Преработката се осъществява заедно с една от групите най-силно повлияни от звука на Die Krupps, Nitzer Ebb, а новата версия излиза и под ново име The Machineries of Joy. Този сингъл се превръща в голям клубен хит – достига 10то място в денс класацията на САЩ – и възобновява масовия интерес към групата. В отговор, през 1990г те издават сингъла Germaniac, който в наши дни вече се счита за класика.

Междувременно Енглер проявява все по-голям интерес към европейския и американски хеви метъл стил, което води до там, че всяка следваща продукция на групата малко по малко отстъпва от електронните и индъстриъл корени на Die Krupps. През 1992г Дорпер се връща в състава на групата, а Енглер приобщава и няколко хеви метъл музиканти, което дава възможност на Die Krupps да разширят чувствително стиловия обхват на музиката си. Прибавени са елементи от метъл стила като китарни рифове и по-агресивни вокали и това за първи път става очевидно в албума І (чете се като римска цифра 1 – б.пр.) и емблематичния сингъл от него Metal Machine Music. По същото време, като допълнително потвърждение на новите им интереси, групата издава миниалбума A Tribute to Metallica, съдържащ кавър версии на тази група. Този жест успява да спечели вниманието на Ларс Улрих и компания и те помагат на Die Krupps да сключта договор с за представяне в САЩ.

Тази нова тенденция в музиката на Die Krupps се запазва изобщо през 90те и се проявява отново с издаването на особено успешния албум ІІ – The Final Option. По същото време много от песните на групата, сред които Fatherland, Metal Machine Music, To the Hilt и Crossfire са ремиксирани от други изпълнители като The Sisters of Mercy, Einsturzende Neubauten и Biohazard. Много от тези преработки са обединени в ремикс компилациите The Final Remixes и Rings of Steel, а някои от тях се оказват едва ли не по-популярни от оригиналните версии и постигат забележителен успех на алтернативната клубна сцена.

Един интересен проект, в който Die Krupps участват през 1996г е мини ремикс албум издаден заедно с Front Line Assembly като всяка от групите ремиксира по три песни на другата група. Преработките направени от Die Krupps са във вече типичния им тежък рок стил, но ремиксите, представени от Front Line Assembly показват, че независимо от промяната, в музиката на Die Krupps все още могат да се открият остатъци от тяхното електронно начало.

През 1995г следва по-експерименталният и по-задълбочен албум III – Odyssey Of The Mind, който отново се оказва вдъхновяващ за мнозина по-начинаещи артисти. Сред тях са и Rammstein, чиято песен Tier е директна адаптаця на The Dawning Of Doom от албума І на Die Krupps.

След няколко световни турнета през 1997г групата издава албума Paradise Now (достигнал 17то място в Германия). Около албума Die Krupps си сътрудничат с Артър Браун (Arthur Brown) – Fire и Дитер Мьобиус (Dieter Möbius) – Cluster. Скоро след това Дорпер отново напуска състава на групата и същата година – 1997г – останалите нейни членове решават да сложат край на работата на Die Krupps.

По времето, когато вече не е активна, групата е представена с две доста различаващи се компилации, представящи най-добрите й моменти съответно от периода преди и след метал увлечението на Die Krupps.

През 2005г групата отбелязва 25 годишнината си с юбилеен концерт на фестивала Wave Gothic Treffen, а освен това през 2005г и 2006г Die Krupps се появяват на още няколко големи Европейски фестивала. През 2007г групата издава и юбилеен бестов албум, който е разделен на две, отново с цел да се представи най-доброто от техните електронни и метал години.

Дискография

Албуми

Stahlwerksymphony (1981)
Volle Kraft Voraus! (1982)
Entering the Arena (1985)
I (1992)
II: The Final Option (1993)
III: Odyssey of the Mind (1995)
Paradise Now (1997)

Сингли

Wahre Arbeit, Wahrer Lohn (1981)
Goldfinger (1982)
Machineries of Joy (1989)
Germaniac (1990)
Metal Machine Music (1992)
The Power (1992)
Tribute to Metallica (1992)
Fatherland (1993)
To the Hilt (1994)
Crossfire (1994)
Bloodsuckers (1994)
Isolation (1995)
Scent (1995)
Remix Wars Strike 2: Die Krupps vs. Front Line Assembly (1996)
Fire (1997)
Rise Up (1997)
Black Beauty White Heat (1997)
Paradise now (1997)
Wahre Arbeit, Wahrer Lohn (2005)
5 Millionen (2007)