Архив

Klinik

By  | 

Klinik е белгийска индъстриъл група, създадена след обединяването на три вече съществуващи групи.

През 1982г електро-синтпоп музикантът Марк Ферхаген (Marc Verhaeghen) създава своя оригинален музикален проект, наречен Klinik. Три години по-късно, той обединява сили с още няколко свои колеги – Дърк Ивънс (Dirk Ivens) и Ерик Ван Вонтергем (Eric Van Wonterghem) от Absolute Body Control и Санди Нис (Sandy Nys) от The Maniacs. Всички те заедно формират една “супер група”, която първоначално наричат Absolute Controlled Clinical Maniacs. Групата използва това абсурдно дълго и неудобно име по време на едно турне в Норвегия, но след завръщането си от там го заменя с първоначалното название Klinik.

Освен името намалява и съставът на групата. Следващата година след обединението Нис се оттегля, за да създаде проекта Hybryds, а през 1987г напуска и Ван Вонтергем. Така Klinik се превръща в “класическо” дуо съставено от Ивънс и Ферхаген.

Що се отнася до самостоятелната кариера на Ивънс, преди да се включи в Klinik, тя започва през 1978г, когато той участва като вокалист и китарист в групата Slaughterhouse. Година по-късно я напуска и създава друга група, The Few. Проектът, който задържа вниманието му по-дълго преди Klinik е Absolute Body Control. Той стартира през 1980г и с него Ивънс издава първия си сингъл, превърнал се в хит, Is There An Exit? Срещата му с Ерик Ван Вонтергем се оказва особено ползотворна и двамата работят успешно няколко години, като Ерик се грижи за смесването и продуцирането на музиката.

След като промените в състава на Klinik приключват, групата добива някаква стабилност и започва да функционира нормално, като работата й веднага спечелва вниманието на публиката. Феновете са привлечени от студения, рязък EBM звук на дуета, а интересът към тях нараства особено благодарение на своеобразните изпълнения на живо, където и двамата музиканти свирят с глави увити в марля и облечени в дълги черни кожени палта. Съскащите вокали и минималистични текстове на Ивънс се допълват от уменията на Ферхаген да манипулира синтезатори, както и от доста нетипичните им изпълнения на тромбон. Изкривеният звук на тромбона придава на цялото изпълнение трескава и напрегната атмосфера.

Това уникално звучене и цялостен имидж превръщат Klinik в една от най-забележителните групи, появили се на белгийската електро-индъстриъл сцена заедно с имена като Front 242 и The Neon Judgement.

Въпреки ангажиментите си с Klinik, Ивънс продължава да търси начини да се изразява и солово. През 1990г той издава албум, носещ неговото име. Албумът е доста примитивен, груб и експериментален, създаден е с минимално музикално оборудване, а текстовете му разглеждат безкрайно експлоатирани теми като надежда, смърт, любов и страх, но като цяло ефектът, който той оставя върху слушателя е като от яростен токов удар. Този албум се оказва първи за бъдещия солопроект на Дърк, Dive и е издаден от личния му лейбъл, Body Records. При това всяка следваща продукция на този проект показва прогреса и еволюцията на Дърк като творец.

След като през 1991г излиза албумът Time на Klinik, Дърк и Марк осъзнават, че и двамата не са доволни от тази продукция и в крайна сметка решават, че като музиканти се развиват в различни посоки и се отдалечават все повече един от друг. Още повече, че идеите за соло кариерата на Дърк се множат. Затова той се отделя и се заема да ги реализира, а Марк продължава да се занимава с Klinik също предимно като солопроект. От време на време към него се присъединяват други изпълнители, но Марк остава единствен постоянен член на проекта и продължава да създава предимно инструментална, мрачна ембиънт техно музика.

През 1996г Ивънс дава начало на поредния си проект, наречен Sonar заедно с Патрик Стивънс (Patrick Stevens). Целта на проекта е да създава ритмична дарк нойз музика чрез комбиниране на аналогови и дигитални инструменти. Цялостното впечатление, което тя създава е за работещи машини или бучащи самолети и има почти хипнотичен ефект и силна динамика. Не след дълго Патрик Стивънс напуска и мястото му заема дългогодишния приятел и съмишленик Ерик Ван Вонтергем.

През 2003-2005г Ивънс и Ферхаген се събират за кратко за серия от концерти и участия на фестивали, като записът на един от тези концерти е издаден през септември 2004г, но двамата така и не реализират нова продукция.

Дискография

Албуми

Sabotage (1985)
Melting Close (1986)
Walking With Shadows (1986)
Melting Close & Sabotage (1987)
Plague (1987)
The Klinik Compilation (1988)
Face To Face (1989)
The Klinik Box Set (1990)
Time (1991)
States Compilation (1991)
Contrast (1992)
Live CD (1993)
To The Knife (1995)
Stitch (1995)
Awake (1996)
Blanket Of Fog (1998)
End Of The Line Compilation (2001)
Sonic Surgery (2002)
Akhet (2003)
Dark Surgery (2004)
Live At Wave-Gotik-Treffen 2004 (2004)
Gluttony (2005)

Сингли и ЕР

Pain And Pleasure (1986)
Fear (1987)
Fever (1989)
Insane Terror/A Sign (1989)
Black Leather (1990)
Brain (1993)
Touch (1996)