Yellow Magic Orchestra – Студио А

Yellow Magic Orchestra

От  | 

Yellow Magic Orchestra е японска електропоп група създадена през 1978г. При съставянето на класация за 100те най-добри японски изпълнители, Yellow Magic Orchestra попадат на второ място. Те са известни като пионери на синтпоп и електропоп музиката от ранга на Kraftwerk. Членовете на групата са Харуоми “Хари” Хосоно (Haruomi “Harry” Hosono) – басист и кийбордист, Юкихиро Такахаши (Yukihiro Takahashi) – ударни, перкусии и водещ вокалист, и Рюичи Сакамото (Ryuichi Sakamoto) – също кийбордист.

Началото на групата е поставено от Хосоно и първоначално е замислено като еднократен музикален проект, за който другите двама са наети да участват като студийни музиканти. Идеята е да се продуцира албум смесващ ориенталска екзотика (пренесена по-късно в тяхната кавър версия на Firecracker на Мартин Дени (Martin Denny)) и модерна електроника. Този първи албум обаче добива такава популярност и успех, че проектът се разраства в истинска група, на която тримата отдават пълното си внимание, като включително правят и турнета.

Преди да почнат да работят заедно като група, тримата се познават от различни общи музикални проекти. Сакамото работи с Хосоно още през 1976г като част от групата на Хосоно за изпълнения на живо, а Такаши пък ангажира Сакамото да продуцира соло дебюта му от 1977г, записан след разпадането на групата на Такаши Sadistic Mika Band. След това идва моментът, в който Хосоно кани и двамата да участват в неговия екзотичен албум Paraiso, последван от обработката на електронни парчета за антологията Pacific.

Първият едноименен албум на новосформираната група Yellow Magic Orchestra е подкрепен с промоционални концерти. На един от тези концерти състоял се в Roppongi Pit Inn присъстват представители на американския лейбъл A&M Records. Тъкмо в онзи момент те водят преговори за установяване на партньорство с Alfa Records. В резултат, на Yellow Magic Orchestra е предложен договор за международно представителство и тъкмо този факт дава стимул на тримата музиканти да загърбят соло проектите си и да се заемат сериозно с новата си група.

През август 1979г едно изпълнение на Yellow Magic Orchestra от Greek Theatre в Лос Анджелис е излъчено в Япония, което сериозно стимулира продажбите на албума им в родината. Тримата си осигуряват още по-мащабно медийно присъствие след като сключват договор за участие в реклама на Fuji Tapes. Така групата отбелязва истински фурор в електро-поп музиката (която в япония е наричана “Технопоп”), като ефектът е аналогичен на брианския случай с The Beatles и Merseybeat от 1960s.

В края на 1980г Yellow Magic Orchestra участват в американското телевизионно предаване Soul Train. Те са сред малцината участници в програмата, които не са черни и определено единствената японска група, която се е появявала там. Изобщо популярността и влиянието на групата нараства неимоверно. Своеобразно доказателство за това е фактът, че мнозинството японски бизнесмени на средна възраст днес все още имат т.нар. “техно подстрижки”, чиито първообраз идва от Y.M.O.

Групата получава признание като един от родоначалниците на електронната музика не само в рамките на Япония, но и извън нея, като успехът им е свързан с все по-активното използване нови синтезатори, семплери и всяка новопоявила се дигитална и компютърна звукозаписна техника. Техни продукции и до сега се ремиксират от съвременни изпълнители.

Официално тримата японци прекратяват работата си като група след издаването на филма си Propaganda през 1984г и продължават да се занимават с личните си солопроекти. Въпреки това обаче те избягват да заявяват категорично, че са разформировали групата, като предпочитат да използват една японска фраза, която означава не толкова, че са се “разделили”, колкото “отдалечили”. На практика всички те продължава да участват в записите по соло продукциите на останалите и да се появяват в изпълненията на живо като гост музиканти. Такахаши пък продължава да изпълнява материали на Y.M.O. по концертите си. Тъй като той е водещият вокал на проекта, изглежда най-логично тъкмо той да ги изпълнява.

През 1993г тримата се събират за кратко, колкото да продуцират и издадат един албум, наречен Technodon. В този албум музикантите си сътрудничат с писателите Уилям Гибсън (William Gibson) и Уилям Бъроуз (William Burroughs), като двамата четат свои текстове на фона на музиката на групата.

В началото на 2000г Хосоно и Такахаши се събират да работят по проект наречен Sketch Show. Много често, Рюичи Сакамото се присъединява към този проект по време на студийните записи и за изпълненията на живо. По негово предложение, в случаите, когато и тримата са на сцената, името на групата се променя от Sketch Show на Human Audio Sponge. Тези съвместни изпълнения на музиканите са документирани в DVDто Wild Sketch Show, както и още едно, представящо участието на фестивала Sonar. Тези DVDта съдържат и доста иронична биография на групата (текстът е наличен само на японски), която се простира чак до 2036г.

През 2007г тримата музиканти отново работят заедно по рекламната кампания на японската бира Kirin, която иронизира особено дългия живот на групата. Музиката за рекламата е една от най-смъкваните в Япония, а песента Rydeen 79/07 оглавява доста класации за дигитален даунлоуд, включително на iTunes Store. Песента е издадена от новия лейбъл на Сакамото commmons.

През юли 2007г Хосоно, Сакамото и Такахаши участват под името Yellow Magic Orchestra на Live Earth в Kyoto с цел да съберат средства и да популяризират въпроса за “климатичната криза на земята”.

Дискография

Албуми

Yellow Magic Orchestra (1978)
Yellow Magic Orchestra – remixed US release (1979 )
Solid State Survivor (1979)
×∞ Multiplies (1980)
BGM (1981)
Technodelic (1981)
Naughty Boys (1983)
Naughty Boys Instrumental (1983)
Service (1983)
Technodon (1993)

Сингли

Firecracker (1979)
Yellow Magic (Tong Poo) (1979)
Technopolis (1979)
La Femme Chinoise (1979)
Computer Game (1980)
Rydeen (1980)
Behind the Mask (1980)
Nice Age (1980)
Tighten Up (1981)
Cue (1981)
Mass (1981)
Taiso (1982)
Pure Jam (1982)
Kimi ni Munekyun (1983)
Kageki na Shukujo (1983)
Ishin Denshin (1983)
Every Time I Look Around (1983)
Reconstructions EP (1992)
Pocketful of Rainbows (1993)
Be A Superman (1993)
Rydeen 79/07 (2007)